دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» شهادت استاد مطهری و روز معلم

شهادت استاد مطهری و روز معلم

شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم


استاد شهید آیت الله مطهری یکی از برجسته ترین و عالم ترین و به بیانی دیگر یکی از برترین نخبه های زمان خویش بوده است به دلیل علوم و دانش بالا و تحقیقات و پژوهش های بسیار ایشان در زمینه های مختلف علمی و تربیت شاگردان بسیار زیاد و ممتاز ؛ روز شهادت ایشان به عنوان روز معلم نام گذاری شده است.


زندگینامه :

ایشان در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان گشود .شهید مرتضی مطهری دارای ۴ برادر و ۲ خواهر بودند.

شهید مطهری احترام خاصی برای پدر و مادر قایل بود و علاقه ی شدیدی به درس و مطالعه و مکتب داشت.

ایشان تحصیلات خود را از دروس پایه در حوزه شروع نمودند و سپس در قم به مدت ۱۲ سال از محضر امام خمینی(ره) فلسفه ملاصدرا، عرفان، اخلاق و اصول را آموختند.

استاد مطهری همچنین در قم از محضر آیت الله بروجردی، علامه سیدمحمدحسین طباطبایی صاحب تفسیر المیزان، آیت الله میرزاعلی آقای شیرازی، آیت الله العظمی حجت کوه کمره ای و آیت الله محمد محقق داماد بهره بردند.

شهید مطهری سال ۱۳۳۱ با عالیه روحانی دختر یکی از روحانیون مشهد ازدواج کرد و صاحب چهار دختر و سه پسر شد.

ایشان سپس به تهران رفت و در امتحانات نخستین دوره مدرسی علوم معقول و منقول شرکت کرد.

او به تدریس شرح منظومه، شرح اشارات و شفا در مدرسه سپهسالار و سپس در مدرسه مروی پرداخت و حدود ۲۰ سال در این مدرسه طلاب و محققین علوم و فرهنگ اسلامی را پرورش داد.

آیت الله مطهری از همان ابتدا انقلاب اسلامی فعالیت سیاسی داشت و در مکان های مختلف از سخنرانی امام خمینی و برخی از طلاب حمایت می کرد. تعداد زیادی از طلاب پس از حمله نیروهای امنیتی و انتظامی به مدرسه فیضیه قم دستگیر شدند و در پادگان باغ شاه تهران به سر می بردند، آیت الله مطهری به دیدار آن ها می رفت.

پس از سخنرانی های روشنگرانه استاد مطهری همزمان با قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی ایشان به وسیله ساواک دستگیر و زندانی شدند. مدت بازداشت آیت الله مطهری ۴۰ روز طول کشید تا اینکه سرانجام در ۲۶ تیر همان سال از زندان آزاد شد.اما مدام توسط ساواک تحت نظارت بود و بعد از جلسات روشنگرانه ی دیگر ایشان بطور کلی ممنوع از تدریس و برگزاری جلسات شد.

بعد از بازگشت امام خمینی ره ایشان یکی از یاران وفادار و همراه امام بودند.

به دلیل موقعیت بالا و جایگاه علمی ایشان و روشنگری هایشان درباره ی گروهک های منافقین و حزب های غیر اسلامی ، گروه های منافق تصمیم گرفتند ایشان را از سر راه خود حذف نمایند.


شهادت :

و در همین راستا آیت الله مطهری هنگام بازگشت از جلسه شورای انقلاب که در منزل یدالله سحابی برگزار شده بود، در ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، به وسیله گروه فرقان مورد سوء قصد قرار گرفت. شخصی از پشت سر ایشان را صدا زد و وقتی استاد سرش را به پشت برگرداند توسط او ترور شد.

این شخص، یکی از اعضاء گروه منحرف فرقان به نام محمدعلی بصیری بود. پس از تیراندازی، استاد را به بیمارستان طرفه بردند، ولی معالجه اطباء و پزشکان اثر نداشت و سرانجام به شهادت رسید.

پیکر مطهر شهید مرتضی مطهری در صبح پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت پیکر از دانشگاه تهران تشییع و به قم منتقل شده و در مسجد بالا سر مرقد مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) نزدیک قبر آیات عظام حائری، صدر، خوانساری، دفن شد.


برخی از آثار استاد مطهری :


مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی

آشنایی با قرآن

اسلام و مقتضیات زمان

انسان کامل

پیرامون انقلاب اسلامی

پیرامون جمهوری اسلامی

تعلیم و تربیت در اسلام

توحید

نبوت

معاد

حماسه حسینی

خدمات متقابل اسلام و ایران

عدل الهی

داستان راستان

سیری در نهج البلاغه

سیری در سیره نبوی

سیری در سیره ائمه اطهار (علیهم السلام)

شرح مبسوط منظومه

علل گرایش مادّیگری

فطرت

فلسفه اخلاق

فلسفه تاریخ

گفتارهای معنوی

مسأله حجاب

نظام حقوق زن در اسلام

قیام و انقلاب مهدی (عج)


روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد

این روز را به تمامی معلمین سخت کوش و فداکار کشورمان تبریک عرض می نمایم.



فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده