بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» حسادت معامله ای زیانبار

حسادت معامله ای زیانبار

حسادت معامله ای زیانبار


یکی از بدترین خصلت های بشری حسادت است. کسی که گرفتار این اخلاق زشت و ناپسند شده است ، برای همیشه با آرامش وداع گفته و زندگی را برای خود صحنه ی جنگ و درگیری ابدی ساخته است. انسان حسود ، به خود فکر نمی کند ، از خودش و توانمندی هایش غافل است ، تمام تمرکز و توجه و انرژی خود را صرف تجزیه و تحلیل و پیگیری دارایی های دیگران می نماید. او روح خود را اسیر یک توهم نموده و خود را از درک زیبایی ها و نعمت های زندگی خویش محروم کرده است.

به فرموده ی امام علی (علیه السلام):

الحَسَدُ مَقنَصةُ اِبلیسَ الكُبری!

حسد، بزرگترین دام شیطان است.

و انسان حسود روح خود را به شیطان فروخته و خود را اسیر او کرده است. حسادت و خودخواهی رابطه ی نزدیکی با یکدیگر دارند. و بیشتر آدم های خودخواه ، حسود نیز هستند. حرص و طمع یکی دیگر از خصلتهای انسان حسود است. او در ابتدا به دنبال از بین بردن خوشبختی دیگران است ، در دلش آرزو می کند همه چیز از آن خودش باشد و هیچ چیز خوبی به دیگران تعلق نداشته باشد. گاهی در حد فکر باقی می ماند و فقط با این تفکر آرامش و آسایش را از خود سلب می نماید ، اما هر فکری که تداوم داشته باشد به سمت عمل پیش می رود و افکار ما اعمال ما را می سازند.

در اینجا وارد عمل شده و تا جاییکه در توانش است به تخریب فرد مورد نظرش می پردازد، و متاسفانه این خصلت ، نقطه ی توقف ندارد. هر قدر به آن بها داده شود روز به روز بزرگتر و ریشه دار تر می شود و این حس ، سیری ناپذیز خواهد شد. و فرد حسود با اینکه ضربه ی دلخواهش را وارد نموده اما باز هم ناراحت است و احساس رضایت نمی نماید. حسادت او که تبدیل به غولی شده، فرمان بعدی را صادر می نماید و همینطور تا جاییکه ممکن باشد فرد را در گرداب و منجلاب حسادت و طمع فرو برده و به ورطه ی نابودی می کشاند.

در ظاهر شاید فرد حسود ، به طرف مقابل ضربه وارد نموده اما در حقیقت او این ضربه را به خودش زده و خودش را ذره ذره نابود کرده و با هر فکر و گامی در این مسیر ، یک و یا چند قدم به سوی شقاوت و بدبختی برداشته و لحظات زیبا و بسیار گرانبهای زندگی ، سلامتی جسمی و روحی ، سرمایه ها و نعمتهای بیشمار خداوندی را فدای یک احساس کرده و هرگز نتوانسته به حس رضایتمندی که به دنبالش بوده است برسد.

همانگونه که در فرمایشات ائمه ی اطهار نیز می بینیم که ما را از این خصلت زشت نهی نموده اند و پایان حسادت را نابودی خود حاسد دانسته اند.

همانند این حدیث گهربار از پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله و سلم) :

اَقَلُّ النّاسِ لَذّةً اَلحَسود.

آدم حسود كمترین لذت و خوشی را از زندگی می‌برد.

پس با وجود اینهمه ضررهای جبران ناپذیر که فرد حسود بر زندگی دنیایی خود که شامل سلامتی ، آسایش ، آرامش و رضایتمندی است ، و همچنین نابودی زندگی اش در جهان آخرت که خانه ی ابدی و پایان ناپذیر است، وارد می نماید،

چرا باید بر آن اصرار ورزید و به این تفکر اشتباه ادامه داد؟ چرا باید فردی از دارایی و خوشبختی دیگران ناراحت و عصبانی شود و در دل خواهان نابودی خوشی های او باشد؟! با اینکه می توانیم خواهان خوشبختی برای خود و دیگران باشیم. وقتی می توانیم به دیگران نیز مانند خود نگاه کرده و آنها را همچون خودمان بدانیم چرا به دنبال نابودی آنها رفته و خودمان را نیز در این راه هلاک نماییم؟!

آیا برای دیگران چنین خصلت هایی را می پسندیم ؟ اینکه در دل آرزوی ناراحتی و بدبختی ما را داشته باشند ؟ یا اینکه تلاش نمایند تا نعمتها و دارایی های ما را در این دنیا نابود کنند؟! و یا ما را همچون دشمنان خود ببینند؟!

آیا چنین چیزی را از سوی دیگران ، برای خود می پسندیم؟!

به یقین پاسخ این سوالها منفی است. بهتر است کمی مکث نموده و توقف نماییم، کمی بیاندیشیم به خودمان، به دیگران ، به زشتی و پلیدی افکارمان ، به حال بدمان و آینده ی نابود شده ی پیش رویمان، به تنهایی و زندگی خالی از دوستیها و دوست داشته شدنها...و از همه مهم تر به نگاه مهربان خداوند که دیگر با ما نخواهد بود، و تبدیل به خشم و غضب شده است.

به پناهگاه امن حمایت او که جای خود را به خرابه های آتشین شیاطین داده است.

زمان برای بد بودن و بدی کردن بسیار است، دیر نخواهد شد ، کمی بیاندیشیم و ببینیم که چه معامله ی بدیست؛ همه چیز در برابر هیچ چیز؟!

و نه هیچ ِ هیچ ، بلکه همه چیزمان را می دهیم و سقوط و تباهی و تنهایی و آتش می خریم. و این بدترین معامله است. 


أُولَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ

 اينان گمراهى را به هدايت خريدند، پس تجارتشان سود نكرد و در شمار هدايت يافتگان درنيامدند. 

سوره بقره/۱۶


 نویسنده :

نسترن صمدپور


مجله ارم بلاگ



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده